A Glencore bányavállalat részesedést szerzett a Britishvolt akkumulátor startupban, amely egy gigagyár építésével célozza meg az Egyesült Királyság autóiparának elektromos áttérítését.

Illusztráció - Fotó: Glencore

A megállapodás értelmében a Glencore kobaltot is szállítana - az elektromos járművek akkumulátorában használt egyik alapvető nyersanyagot - a gigagyárhoz, amelyet jelenleg az északkelet-angliai Northumberlandben építenek.

A partnerséget az Egyesült Királyság első gigagyárának eddigi legmagasabb támogatásának tekintik - ez egy 2,6 milliárd font (több mint 1000 milliárd forint) értékű projekt, amely a támogatók szerint elengedhetetlen ahhoz, hogy az ország saját termelésű elektromos autóipara elinduljon és elérje a kormány szén-dioxid csökkentési céljait.

Az Egyesült Királyság 2030-ra tűzte ki célul, hogy betiltsa az új benzin- és dízelüzemű autók értékesítését, az autóipar pedig verseng az elektromos járművek infrastruktúrájának kialakításáért - beleértve az akkumulátorellátást is.

"A Britishvolt szemszögéből ez egy jelentős mérföldkő, amely felelősségteljesen előállított nyersanyagok biztosítását segíti elő a projekt kockázatvállalásában"-mondta Orral Nadjari, a Britishvolt vezérigazgatója és alapítója, majd hozzátette, "Ha a globális kobalttermelést nézzük, akkor két játékos emelkedik ki - a Glencore és a kínaiak."

A Glencore által a Britishvoltba fektetett összeget nem hozták nyilvánosságra, de a bányavállalatot a startup egyik legnagyobb befektetőjévé teszi. A Glencore a világ legnagyobb kobalt termelője, és 2024 és 2030 között a Britishvoltnak biztosítja a szükséges fém 30%-át. A virágzó globális elektromos járműiparban a kobaltot a világ egyik legkeresettebb alapanyagává tette.

A cég kobaltot szállít a Teslának és a BMW-nek az ausztráliai és a Kongói Demokratikus Bányákból. A Glencore és más bányászati cégek blokklánc-platform kifejlesztésén dolgoznak, hogy biztosítsák a fém etikus termelését a Kongói Demokratikus Köztársaságban.

Az akkumulátorgyárat az északkelet-angliai Blythben egy leszerelt szénerőmű helyén építik fel, és kezdetben 1000 embert foglalkoztat. Ez a szám a gigagyár teljes kapacitása után 3000 fölé emelkedik.

A 93 hektáros telket a mélytengeri kikötőhöz való hozzáférés és az elektromos hálózathoz való csatlakozás miatt választották. Az üzem tervezett kapacitása 30 GWh/év - ami körülbelül 300 000 akkumulátornak felel meg. Az első termelés 2023 végén várható.

Bár több vállalat tárgyal az Egyesült Királyság kormányával az akkumulátor gigagyárak építéséről, csak a Britishvolt és a Nissan jelentette be nyilvánosan terveit.

A Glencore vezető kereskedője, David Brocas üdvözölte a Britishvoltal kötött megállapodást: "Elkötelezettségünk, hogy támogassuk partnereinket az alapvető elemekre vonatkozó követelmények teljesítésében, kulcsfontosságú a hosszú távú szállítási megállapodások megalapozásában. Ahogy a mobilitás és az energiaátmenet felgyorsul, úgy várható a jövőbe mutató fémek, például a kobalt, a réz és a nikkel iránti kereslet is."