A francia Peugeot szabad utat kapott, hogy befejezze egyesülését az olasz-amerikai Fiattal, így a világ negyedik legnagyobb autógyártójává válhat.

pvfIllusztráció

Az egyesülést a Peugeot részvények tulajdonosa, a PSA erősítette meg, miután közel egyhangúan megszavazták a kettős szavazati joggal rendelkezők. A hírt egy, a cég részvényesei által tartott virtuális konferencián jelentették be, egy költségcsökkentési terv részeként.

Az 50 milliárd eurós megállapodás feltételeit még tavaly szeptemberben felülvizsgálták, mivel a két vállalat további költségeket akart lefaragni a tranzakcióból. A Stellantis névre keresztelt fúzió a tervek szerint évente mintegy 8,7 millió autóval - ezzel lemaradva a Volkswagentől, a Toyotatól és a Renault-Nissantól - egy 5 milliárd eurós együttműködést hozna létre.

A PSA vezérigazgatója Carlos Tavares az online találkozón így foglalmazott: "Készen állunk az egyesülésre … A végleges időpont bejelentését nem sokkal az összes részvényes jóváhagyása után fogjuk bejelenteni."

A döntés értelmében a Peugeot és a Citroen csatlakozik a Maserati és az Alfa Romeohoz, melyek mind a francia, az olasz és az amerikai autóipar meghatározó gyártói voltak.

A PSA a Peugeot anyavállalataként tartja meg szerepét, Tavares pedig a Stellantis vezérigazgatója lesz. John Elkann, a Fiat Chrysler elnöke veszi át helyét, mint elnök.

Tavares várhatóan hamar átveszi a vállalat irányítását - néhány elemző szerint akár még ebben a hónapban. A Stellantis korábbi információi szerint a terveket legkésőbb márciusig végre kell hajtani.

Egy ilyen nagyságrendű üzletre a Fiat Crysler volt vezérigazgatója, Sergio Marchionne már régóta vágyott, aki megjósolta az iparon belüli konszolidáció szükségességét. A két vállalat gyártási és mérnöki tevékenységeiben számos átfedés van Európában, és a Stellantis által forgalmazott 15 márka bármelyikében.

Az egyesülésről még 2019 októberében kezdődtek tárgyalások, a két nagy részvényes végül két hónappal később, decemberben döntött.

Az egyesülés után a Stellantisnak számos problémával kell szembenéznie az általános járvány okozta költségcsökkentésen kívül: mind a Peugeot, mind a Fiat gyenge gyártási infrastruktúrával rendelkezik Kínában, és elmarad versenytársaitól az elektromos járművek terén. A Fiat már márciusban felfüggesztette működését a legtöbb európai üzemében, hogy megvédje munkavállalóit a koronavírus-járvány következményeitől és felkészült a globális kereslet visszaesésére.