A Star Alliance azt a célt tűzte ki, hogy legalább a légitársaságok fele használjon biometrikus azonosítást az utasok ellenőrzéséhez 2025-ig.

Illusztráció: Connor Danylenk

A Star Alliance a világ legnagyobb légitársaságokat tömörítő szövetségének számít. A jövőbeli terveik közt szerepel, hogy 2025-ig 26 tagjának közel fele biometrikus azonosítást használjon az utasai ellenőrzéséhez. Az arc beszállókártyaként való használata jelentősen csökkentheti az ellenőrzőpontokon való áthaladási procedúrára szánt időt, valamint a biztonsági ellenőrzés és a poggyászfeladás fázisait, a szövetség reményei szerint.

A csoport azt tartaná ideálisnak, ha 12-15 légitársaság alkalmazná a biometrikai stratégiáját, vagy a szolgáltatásával való kompatibilitást biztosítanák. A négy európai repülőtér, amely már részt vesz a programban további érintkezési pontokkal bővülne. 2019-ben jelentette be saját azonosításai platformját a Star Alliance, a japán NEC corporation vállalattal közösen. Az érintkezésmentes szolgáltatások igénybevételét lehetővé téve a Star Alliance ügyfelei számára. Az egész folyamat érintkezésmentesen zajlik a chek in-től, a beszállókapukig.

A megoldást már több légitársaság is alkalmazza pl. Lufthansa, Swiss Airlines, valamint az amerikai Spirit Airlines.

Montrealban az ENSZ légiközlekedési szimpóziumén a héten kerültek napirendre biztonsági kérdései a hagyományos utazási dokumentumokat leváltó biometrikus azonosítás szélesebb körű alkalmazásának.

A régiónként eltérő adatvédelmi szabályok, valamint több országban a technikai felkészültség hiánya nehezíti az azonosítási mód bevezetését. A légiközlekedési és informatikai szakértő SITA jelentéséből kiderül, hogy az elkövetkező három évben a repülőterek 38 százaléka terve legalább egy biometrikus tokent bevezetni pl. arcfelismerés használatát. Ez az arány egy évvel korábban csupán 3 százalék volt.