A Kende Gastro Zrt. bemutatta Magyarország első mesterséges intelligenciát alkalmazó, automatizált konténerüzletét; a cég az alkalmazott technológia kizárólagos európai forgalmazója, és a szomszédos országokban is tervezi a terjeszkedést.

Kende Gábor alapító, gazdasági igazgató a Kende Gastro Zrt. automatizált konténerüzletében Fotó: Kovács Tamás / MTI

Az automatizált üzletekben nincs szükség személyzetre, így pénztárosra sem, kamerákkal követik nyomon a vásárlást és azonosítják be a polcról levett termékeket, az üzletek pedig a nap 24 órájában üzemeltethetők - mondta Kende Gábor, a zrt. alapítója, gazdasági igazgatója. A rendszer a polcról levett termékeket azonosítja, virtuális kosárba teszi, az ellenértéket automatikusan leemeli az applikációba elmentett bankkártyáról, az üzlet elhagyását követően - tette hozzá.

A pénztármentes üzletek kialakítását 2020-ban kezdték tervezni, a cég első automatizált bisztrója tavaly év végén nyílt meg Budapesten. A technológiát 2018-ban fejlesztette ki az Amazon, majd több startup cég is foglalkozni kezdett hasonló rendszerek kiépítésével, jelenleg globálisan 10-12 cég foglakozik ezzel - mondta az igazgató. A Kende Gastro az AiFi-t és a Cloudpick rendszert választotta. A magyar családi vállalkozás európai forgalmazóként, magyarországi kizárólagos joggal rendelkezik.

Kende Gábor elmondta, hogy egy 20 négyzetméteres, szabványos alapterületű és berendezésű konténerüzlet kulcsrakészen, körülbelül 20-40 millió forintba kerül. A cégeknek a helyszínválasztással kapcsolatban szakmai tanácsadást nyújtanak, biztosítják az intelligens kamerarendszer technológiájának telepítését és beüzemelését. Ezen túl a működés során folyamatos IT-támogatást nyújtanak, illetve a rendszer kiértékelő jelentéseket a forgalomról, a vásárlókról és a vásárlás körülményeiről.

A rendszerrel bármilyen terméket lehet értékesíteni - jövedéki terméket is. Már több mint 100 vállalkozás érdeklődik a megvalósítás iránt, közöttük könyvkereskedések, barkácstermékeket, állateledelt forgalmazók is vannak. Majdnem minden nagy magyarországi kiskereskedelmi lánc az érdeklődők között van - hangsúlyozta. A cég idei terveiben szerepel az új konténerüzlet bemutatása fesztiválokon, az értékesítés felfuttatása. Partnereik rövidesen több tíz üzletet nyithatnak.

Kende Gábor kiemelte: a technológia elterjesztésében a Magyar Falu program támogatásában is bíznak, mivel több mint 100 olyan magyarországi település van, ahol nincs élelmiszerbolt.

A Kende Gastro Zrt. 1989-ben kezdte meg tevékenységét, elsősorban professzionális konyhák telepítésével foglalkozik, szállodák, éttermek, kávézók, valamint catering cégek számára. Az új technológiát bemutató üzleten kívül egy termelőüzemük is van, ahol a saját márkanév alatt forgalmazott termékeik készülnek.

A cég árbevétele 2020-ban a járvány következtében 898 millió forintra esett vissza a 2019. évi 1,34 milliárd forint után. 2021-ben elérték az 1,6 milliárd forintot, az idén ugyanezt tervezik elérni. A világjárvány ellenére tavaly bővülni tudtak: míg 2020-ban 30 dolgozót foglalkoztattak, tavaly már közel 40-et, közöttük egy négyfős saját fejlesztői csapatot.