Mesterséges intelligencia segítségével, automatikusan tölti az elektromos járműveket a vállalat legújabb fejlesztése.

Illusztráció - Fotó: Siemens

Képzeljük el, hogy elektromos autónkkal megérkezünk a töltőállomáshoz, a jármű töltőportja kinyílik, majd a teljesen automatikus töltő átveszi az irányítást: egy minden térbeli tengelyen mozogni képes robot csatlakozik a jármű töltőcsatlakozójához és feltölti az akkumulátort. A teljes töltöttségi szint elérése után a robot befejezi a műveletet, és már haladhatunk is tovább.

Az autonóm töltőállomás különösen hasznos újítás a már jelenleg is használatban lévő önvezető járművek, vagy akár önvezető targoncák számára. De akár egy mozgásában korlátozott sofőr is egyszerűbben feltöltheti járművét ezen automatizált eszközzel, anélkül, hogy ki kellene szállnia az autójából.

Mesterséges intelligencia a töltésben

A töltőkábel csatlakoztatása az autó töltőportjához – azaz pontosan behelyezni a dugót az aljzatba – általában egyszerű feladat az emberek számára, de a gépeknek ez valódi kihívás. A Siemens Autonomous Charging System vezérlője képes felismerni a jármű portját még sötétben, esőben, hóban vagy akár ködben is.

„Típustól függően, a sportautóktól a teherautókig a töltőnyílásokat különböző helyeken és különböző magasságokban szerelik fel, néha kissé felfelé dőlnek, máskor lefelé” – magyarázza Stefan Perras, a Siemens Technology kutatási egységének tagja. A járművek nem is mindig ugyanolyan távolságban parkolnak le a töltőállomástól, ráadásul különböző szögekben állnak oda. A Siemens optikai érzékelőket és mesterséges intelligenciát használ arra, hogy a csatlakozó pontosan illeszkedni tudjon a töltőporthoz. Az algoritmus felismeri a különböző portokat, meghatározza azok pontos helyét és tájolását, majd az adatok alapján a robot kiszámítja, hogy milyen mozgást kell végeznie.

„Az automatikus töltés különösen fontos az autonóm járműveknél, vagyis olyan gépkocsiknál, amelyek emberi vezető nélkül működnek” – mondta Stefan Perras. Bár néhány évnek még biztosan el kell telnie, hogy az önvezető járművek elterjedjenek a közutakon, de már ma is használatban vannak olyan területeken, mint a kikötők, a konténer-rakodóhelyek, a raktárbázisok.

A következő lépés

Az elkövetkező években a nagy terhelésű járműveket egyre nagyobb arányban villamosítják majd, hiszen 2025-ben életbe lép a EU által meghatározott flottaszintű CO2-kibocsátás korlátozás.

A logisztikai cégek tapasztalatai szerint a kötelező 45 perces szünetek – amelyeket a sofőröknek négy és fél óránként kell tartaniuk –, elegendőek az elektromos járművek feltöltéséhez. A nehéz gépkocsikat azonban 1-3 megawattos töltőkapacitással kell feltölteni, amelyhez olyan vastag és nehéz töltőkábelekre van szükség, hogy az embereknek továbbra is segítségre van szükségük használatukhoz.

Mivel a piacnak szüksége lesz erre a hatalmas töltési kapacitásra, a Siemens mérnökei már dolgoznak egy továbbfejlesztett autonóm töltési rendszeren, amely megawattos töltési teljesítményt biztosít majd.

 

A Siemensről:
A Siemens AG az iparra, az infrastruktúrára, a közlekedésre és az egészségügyre összpontosító technológiai vállalat. A Siemens olyan technológiákat hoz létre, amelyek valódi értéket teremtenek ügyfelei számára az erőforrás-hatékonyabb gyáraktól, a rugalmasabb ellátási láncoktól, az intelligensebb épületektől és hálózatoktól a tisztább és kényelmesebb szállításig, valamint a korszerű egészségügyi ellátásig. A valós és a digitális világ ötvözésével a Siemens lehetővé teszi ügyfeleinek, hogy átformálják iparágaikat és piacaikat, ezzel átalakítva emberek milliárdjainak mindennapjait. A Siemens többségi részesedéssel rendelkezik a tőzsdén jegyzett Siemens Healthineers vállalatban, amely az egészségügy jövőjét alakító, világszerte vezető orvostechnológiai szolgáltató. Ezenkívül a Siemens kisebbségi részesedéssel rendelkezik a Siemens Energy-ben, amely globális vezető a villamosenergia-szállítás és -termelés terén.

A 2020. szeptember 30-ával zárult gazdasági évben a Siemens-cégcsoport 55,3 milliárd euró árbevételt és 4,2 milliárd euró adózás utáni eredményt ért el, valamint világszerte mintegy 293.000 munkavállalót foglalkoztatott. További információk a https://www.siemens.hu/ címen érhetők el.