Jövőre ugrásszerűen megnőhet az 5G-képes telefonnal és mobilos díjcsomaggal rendelkező előfizetők száma, a gazdasági nehézségek dacára – derül ki az Ericcson fogyasztók körében elvégzett, eddigi legnagyobb szabású kutatásából.

Illusztráció: pxhere

A kutatás készítői szerint éles választóvonalhoz érkezett az iparág. Az 5G hálózatok globális elindulása óta már több mint három év telt el, és mostanra már a technológiai vívmányok iránt érdeklődő „úttörők” mellett, a nagyobb tömegeket is elkezdték foglalkoztatni az újgenerációs mobilhálózatok.

Az Ericsson ConsumerLab idén április és július között 37 ország, 49 100 felhasználójának véleményét kérte ki online kérdőív formájában. Ez talán az eddigi legátfogóbb kutatás, ami az újonnan csatlakozó felhasználók igényinek, illetve a szegmens jövőre várható teljesítményének feltérképezésére vállalkozott.

Az ITT letölthető kutatás hat olyan kulcsfontosságú trendet azonosít, amelyek meghatározzák majd az 5G-s mobilkommunikáció rövid- és középtávú jövőjét.

Az 5G válságálló
A minden régióba és országba begyűrűző infláció, az élelmiszer- és energiaárak növekedése, továbbá a kamatemelkedés a technológiai iparra is hatással volt. A kutatásból mégis az derül ki, hogy az előfizetők jelentős része lecserélné 2023-ban a készülékét és előfizetését 5G kompatibilis megoldásra. Ez az okostelefon-felhasználók kb. 30%-a, ami több mint 510 millió ügyfelet jelenthet, azonban eloszlásuk a válsághelyzet hatásaitól függően, régiónként eltérő, egyenletlen.

Az előfizetők 82%-a nem mondana le a gyors szolgálatáselérést biztosító mobilinternetről, tízből nyolc előfizető pedig spórolási célból sem váltana vissza 4G-s elérésre, miután már megtapasztalta az 5G-s hálózatok előnyeit.

Növekvő elvárások
Az 5G fokozatosan a tömegek hálózatává válik, ezzel együtt pedig a felhasználók igényei is változnak az újgenerációs technológiával kapcsolatban. A korábbi felhasználókhoz képest – átlagban kétszer fontosabb szempont a szolgáltatáslefedettség, míg az 5G-s úttörők elsősorban az innovatív szolgáltatások és új készülékek miatt váltottak technológiát.

Tényleges 5G-elérés, ez az új elégedettségi mutató
Joggal várhatja el egy előfizető, hogy, ha rendelkezik 5G-képes készülékkel, valamint 5G-s díjcsomaggal, akkor lehetősége legyen ezeket megfelelően kihasználni. Minél nagyobb területen, minél gyakrabban teheti ezt meg, annál magasabb lesz a fogyasztói elégedettség. Ez azt jelenti, hogy az újonnan csatlakozó felhasználók számára már nem elegek a lakossági lefedettségre vonatkozó hangzatos ígéretek, az ügyfelek tényleges tapasztalatai lesznek azok, amik miatt az 5G mellett fognak dönteni.

Az is kiderült a ConsumerLab felméréséből, hogy bár az 5G-s lakosságra levetített lefedettség aránya eléri a 60%-ot, az 5G-s készülékekkel és díjcsomagokkal rendelkezők csupán harmada csatlakozik az esetek többségében ténylegesen 5G-s hálózathoz. Az egyik legmeghatározóbb ügyfélelégedettség-növelő hatás, a tényleges hálózatelérés növelése lehet, amelyre érdemes lesz figyelni a távközlési- és mobil szolgáltatóknak.

Út az audiovizualitás jövőjéhez
A digitális tartalom fogyasztási szokásokban is vannak különbségek a felhasználók között. Az 5G-s felhasználók lényegesen több digitális tartalmat fogyasztanak, mint a 4G-előfizetők. 2020-hoz viszonyítva kétszer annyi 5G-s ügyfél fizet elő legalább három digitális szolgáltatásra, mint 4G-s. A kiterjesztett valóság (AR) és a HD/4K tartalmak fogyasztásában volt érzékelhető a legnagyobb növekedés az 5G-s előfizetők körében.
Változó igények, változó ajánlatok

Változó igények, változó ajánlatok
Ha teljesen nem is alakul át, de átformálódhat a mobilszolgáltatók monetizációja az 5G-vel. A kutatásból kiderül, hogy tízből hat előfizető többet vár a plusz gigabájtoknál egy 5G-s díjcsomag esetében. A megkérdezettek negyede élne olyan lehetőséggel, hogy 5G-s elérések esetén, akár ideiglenesen, de gyorsabb hálózati elérést használhassanak igény szerint, míg 88%-uk az extra szolgáltatásoknak örülne, mint pl. a már említett AR vagy virtuális valóság (VR), esetleg cloud gaming (játékok streamelése a felhőből).

Az 5G megágyazhat a metaverzumnak
A metaverzumok megjelenése korunk egyik meghatározó technológiai fejlődési iránya, amelyre az 5G-s felhasználók nyitottabbak. Erre utal, hogy egy 5G-s előfizető hetente átlagosan egy órával több időt tölt, mint egy 4G-s felhasználó azokkal a tevékenységekkel, amelyek a metaverzum alappilléreit jelenthetik, pl. játék, vásárlás, virtuális valóság. A megkérdezettek 60%-a tartja az 5G-t mindenképpen szükségesnek, hogy a metaverzum valósággá válhasson.

Jasmeet Singh Sethi, az Ericsson ConsumerLab vezetője szerint a kutatási adatokból megállapítható, hogy az 5G-s hálózatok elterjedése a kedvezőtlen gazdasági viszonyok dacára, jövőre sem torpan meg, sőt, az új generációs infrastruktúra éppen ebben az időszakban érhet el egy fontos fejlődési szakaszába, mely után kritikus tömegek számára is hozzáférhetővé válhat. Az előrejelzések alapján jövő év végére már 1,6 milliárd 5G-s felhasználóra lehet számítani. A teljes 5G felhasználói bázis pedig még idén átlépheti az egymilliárdos határt, arányaiban többségében Ázsiában és az Egyesült Államokban élő előfizetőkből összeállva.