A Bosch tanulmánya, a „Connected Car Effect 2025” szerint az automatizált, hálózati-alapú vezetés dollármilliárdokkal mérsékelheti a balesetekből származó károkat, továbbá ezrek életét mentheti meg.
Sokkal biztonságosabb közlekedés jöhet – fotó: BOSCH
A „Connected Car Effect 2025” tanulmány arra világított rá, hogy fokozott biztonság, fokozott hatékonyság, több szabadidő jöhet létre a hálózatba kapcsolt mobilitás révén.
- A kutatás során számítógépes modellekkel becsülték meg a hálózatba kapcsolt vezetés és a vezetéstámogató rendszerek hasznát Németország, az Amerikai Egyesült Államok és Kína számára
- Az eremények szerint összesen 260 000 elkerült baleset, közel 400 000 tonnával kisebb szén-dioxid-kibocsátás, jelentős időmegtakarítás volna lehetséges
- A tárgyi és a baleseti károk 4,3 milliárd euróval mérséklődhetnének
- Nagyjából 360 000-rel kevesebb személyi sérülés történne a közlekedési balesetek során
Eseménytelen és hosszú autópályás utazás során hirtelen egy másodpercnyi pánik: torlódás a kanyar után. Később, az úti célnál közel és távol nem található parkolóhely. Ma ez mindennapos az autóvezetők számára, azonban egy évtizeden belül teljesen új lehetőségek nyílnak meg.
A nagymértékben automatizált vezetés jóvoltából pihentető az utazás az autópályán, az elöl haladó járművek időben figyelmeztetnek a feltorlódó forgalomra, így az autó csökkenti a sebességet a vészhelyzet elkerülésére. Az utazás végén a navigációs rendszer egyenesen egy szabad parkolóhelyhez vezeti az autóst vagy az autó teljesen önállóan megtalálja helyét a parkolóházban.
Ez a jövőkép nem a tudományos-fantasztikus irodalom szüleménye, az autók internetkapcsolata révén hamarosan valósággá válik. A Bosch és a Prognos tanácsadócég Connected Car Effect 2025 (Hálózatba kapcsolt autók hatása 2025) tanulmánya mérte fel közelebbről, hogy ez pontosan mit jelent Németország, az Amerikai Egyesült Államok és Kína nagyvárosai számára.
Az eredmény: a biztonsági rendszerek és a felhőalapú funkciók körülbelül 260 ezer személyi sérüléssel járó balesetet képesek megakadályozni, 390 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását megelőzni, emellett a vezetőknek sok órányi szabad időt ajándékoznak, amikor egyéb tevékenységeket végezhetnek. „A hálózatba kapcsoltság kevesebb balesetet, kisebb fogyasztást és mérsékelt stresszt eredményez” – foglalja össze a számított modellek tanulságait Dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának a témáért felelős tagja.
Adatforrássá válnak az ismert vezetéstámogató- és biztonsági rendszerek
„A hálózatba kapcsolt forradalom rejtett hősei azok a vezetéstámogató rendszerek és kényelmi funkciók, amelyeket legtöbben már most is ismerünk” – magyarázza Hoheisel. A számítógépes modellek alapján az ESP elektronikus menetstabilizáló rendszer 2025-ig a három ország új járműveinek 90 százalékában megtalálható lesz. Az érzékelők adatain alapuló vészfékező és sávtartó rendszerek az új személyautók akár 40 százalékának kelléktárában szerepelnek majd.
A fokozott kényelmet és a hálózatba kapcsoltságot biztosító rendszerek szintén a felszereltség részét képezik majd az autók többsége esetében: 2025-ben nagyjából minden második új jármű infotainment rendszerébe integrálható lesz majd a felhasználó okostelefonja.
2025-re már okostelefon-kompatibilis is lehet – fotó: bosch-presse.de
Az ilyen rendszerek növekvő száma, valamint az egyre nagyobb mértékben hálózatba kapcsolt mivoltuk miatt ezek a berendezések lényegesen többet nyújtanak a részeik összességénél – minden közlekedő számára: az ESP érzékelői a jövőben a lefagyott útszakaszokat is jelentik, a kamerák pedig összegyűjtik a sebességkorlátozásokra vagy a ködre vonatkozó adatokat. Az internetalapú parkolóhely-adatbázisok vagy a forgalommal szemben közlekedőre közel valós időben figyelmeztető rendszer olyan megoldások, amelyek könnyen megvalósíthatók.
A Connected Car Effect 2025 tanulmány részletes eredményei
„Tanulmányunk megmutatja, hogy a hálózatba kapcsoltság hatásai 2025-re minden autóvezető számára érezhetőek lesznek” – mondja Hoheisel. A tanulmányban a Bosch és a Prognos a számításokat Németországra, az Amerikai Egyesült Államokra és Kínára végezte el.
• Összesen évente több mint 260 ezer személyi sérüléssel járó baleset kerülhető el (Németország: 30 ezer, USA: 210 ezer, Kína: 20 ezer) – ennyi baleset történik Berlinben két év alatt.
• 360 ezerrel kevesebb személyi sérülés a közlekedési balesetekben – mintha Los Angeles városában 12 éven keresztül nem történne személyi sérüléssel járó baleset. Csupán Németországban 37 ezer sérülttel kevesebb (USA: 290 ezer, Kína: 25 ezer).
• Körülbelül 11 ezer ember életét menthetik meg a hálózatba kapcsolt vezetéstámogató rendszerek, ebből Németországban 300 emberét (USA: 4000, Kína: 7000).
• Akár 4,3 milliárd euróval kisebb tárgyi és baleseti kár a hálózatba kapcsolt vezetéstámogató rendszerek jóvoltából. Ez közel a duplája annak az összegnek, mint amit a kínai kormány 2016-ban Peking levegőminőségének javítására kiadott. Ez egyértelmű megtakarítást eredményez a biztosítások tekintetében is, így minden egyes vezető pénztárcájára hatással bír. A 450 millió euróból, amely ebből Németországra jut (USA: 3,6 milliárd euró, Kína: 380 millió euró), az okostelefon-integráció egymagában több mint 90 millió euró megtakarítást eredményez.
• Körülbelül 400 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzik meg a hálózatba kapcsolt funkciók – ez annyi, mint amennyit a németországi Fekete-erdő Nemzeti Park három év alatt képes megkötni. A közösségi adatokon alapuló parkolás és az aktív parkolóhely-menedzsment akár 380 millió kilométerrel csökkenti a parkolóhely-keresésre fordított utakat, emellett a nagymértékben automatizált vezetés takarít meg további üzemanyagot.
• A hálózatba kapcsolt parkolási funkciókkal körülbelül 70 millió órányi autózás takarítható meg Kínában, az Amerikai Egyesült Államokban és Németországban. Ez annyi idő, mint amennyit 40 ezer munkavállaló dolgozik egyetlen év alatt.
• Összesen 31 óra szabadidő az autópályákon: a németek átlagosan 39,5 órát töltenek évente az autópályákon (USA: 43 óra az államközi autópályákon, Kína: 26 óra a gyorsforgalmi úthálózaton). A nagymértékben automatizált vezetés és az internetkapcsolat jóvoltából 2025-re e vezetési idők körülbelül 80 százalékát a vezető más feladatokkal töltheti: olvashat, e-maileket írhat, videokonferenciát tarthat vagy filmet nézhet. A sokat autózók, akik évente 40 ezer kilométernyit vezetnek, akár 95 órát is nyerhetnek.
A kutatás metodikája
A Bosch és a Prognos a saját tulajdonú magánjárművek tizenkét technikáját elemezték, és számítógépes modellekkel szimulálták elterjedésüket és hatásukat 2025-ig Németországban, az Amerikai Egyesült Államokban, valamint a kínai nagyvárosok agglomerációjában. „A modellekkel azt szimuláltuk, milyen gyorsan jelennek meg az új technikák a magánjárművekben” – magyarázza Stephan Kritzinger, a Prognos mobilitási szakértője. A modell a járműállomány fejlődésére vonatkozó nemzetközi statisztikákra, baleseti adatokra és a fejlesztés jelenlegi állapotára, valamint a Bosch és a Prognos munkatársainak becslésére épül.
A Prognos politikai, gazdasági és vállalati döntéshozók tanácsadója Európa-szerte 1959 óta a jövővel kapcsolatos kérdésekben. A független elemzések és finanszírozott prognózisok alapján a Bázel, Berlin, Bréma, Brüsszel, Düsseldorf, Freiburg, München és Stuttgart városokban dolgozó szakértők a gyakorlathoz közel álló alapokat nyújtanak döntésekhez és jövőstratégiákhoz vállalatok, kormányzatok és nemzetközi szervezetek számára.