Egyre több vállalat vesz igénybe felhőalapú szolgáltatásokat, használja ki ezek számos előnyét: az alacsonyabb költségeket és a magasabb szintű adatvédelmet. Azonban sok cég nincs pontosan tisztában azzal, hogy milyen előnyei származhatnak abból, ha adatai egy részét vagy egészét „felhőbe költözteti”. Héhn Miklós, az RSM Hungary számviteli üzletágának vezetője friss bejegyzésében a leggyakrabban felmerülő kérdéseket veszi sorra.

Valószínűleg mindenki hallott már a felhőről, mint információtechnológiai szolgáltatásról. Azonban azt talán kevesebben tudnák pontosan megfogalmazni, hogy ez a megoldás milyen előnyöket biztosíthat felhasználói számára.

Felhővel részben vagy teljes egészében kiválthatóak a vállalat hardverei a pénzügyi adminisztráció terén, többek között felszabadul a céges tárhely és a szoftverek jogtisztaságáról is a szolgáltató gondoskodik. Így a megtakarítások első, látványos jele akár az irodafenntartási költségek csökkenése is lehet. A felhőszolgáltatás teljes mértékben a vállalkozás igényeire szabható, így pontosan annyit kell kifizetni, amennyi szolgáltatást a cég igénybe vesz.

cloudA felhővel pénzt is megtakaríthatnak a vállalatok – fotó: raconteur.net

Felhőszolgáltatás használata esetén, nagyon leegyszerűsítve, a hardvereket és a szoftvereket az interneten keresztül, szolgáltatótól vesszük igénybe, így ezekből kevesebbet kell fenntartanunk. A vállalkozás méretétől és igényeitől függően ez lehet szerverszolgáltatás, tárolhatjuk CRM-ünket felhőben, de akár számviteli szolgáltatást is igénybe vehetünk felhőn keresztül. A fejlett technológiának köszönhetően ma már nagyon széles kínálatból válogathatunk.

Miért lehet hasznos a felhőszolgáltatás?

Ahogy a felhőtechnológia fejlődött, úgy vált egyre inkább a tradicionális IT-technológia költséghatékony alternatívájává. A hagyományos informatikai rendszerek kialakítása jelentős beruházási költséget jelentenek, hiszen a hardvereket és a szoftvereket meg kell vásárolni, vagy ki kell bérelni, és a számítógépeket és egyéb eszközöket megfelelő körülmények között valahol el is kell helyezni. Költséges lehet továbbá a megfelelő informatikai képzettséggel rendelkező, a rendszert üzemeltetni képes szakemberek fenntartása, a biztonsági mentések és szükséges adattömörítések biztosítása is.

Milyen felhőtípusok léteznek?

Alapvetően háromféle felhőtípust különböztethetünk meg, amelyek különböző mértékű biztonsági szinttel és funkcionalitással rendelkeznek.

  • A nyilvános felhők esetében minden eszközt és szoftvert a felhő biztosít: eléréséhez csupán egy böngésző programra és internetkapcsolatra van szükség.
  • A privát felhők esetében az eszközök egy része vagy egésze a szolgáltatást igénybe vevő tulajdonában van, így a rendszer teljes mértékben testre szabva építhető ki.
  • Végül létezik hibrid megoldás is, amely a nyilvános és privát felhőszolgáltatások elemeit ötvözi.

Szükséges-e aggódnom az adataim biztonságáért?

Általában a felhőben tárolt adatok biztonságának kérdése okozza a legtöbb aggodalmat. A biztonság nagyban függ a felhő típusától (nyilvános vagy privát, egyéni felhasználói vagy vállalati). A megbízható szolgáltatók biztosítják a legmodernebb monitorozó és ellenőrző rendszereket, tűzfalakat és a hozzáférési jogosultságokat ellenőrző, garantáló megoldásokat.

Mennyire megbízható a felhő?

Bár a felhő a hagyományos IT-megoldások biztonságos alternatívája, érdemes alaposan meggyőződni a kiválasztott szolgáltató jogi és biztonsági hátteréről. Néhány felhőszolgáltató kifejezetten csábító célpont lehet a hackerek számára. Ugyanakkor a méretgazdaságosságnak köszönhetően a felhőszolgáltatóknak sokszor olyan biztonsági rendszer áll rendelkezésükre, amit kisebb vállalkozások nagy valószínűséggel nem tudnának fenntartani.

Tényleg költséghatékony a felhőszolgáltatás?

Általánosságban elmondható, hogy azok a vállalatok, amelyek felhőszolgáltatást vesznek igénybe, pénzt takarítanak meg. Ennek alapvető oka, hogy a díjfizetés legtöbbször használatarányos, vagyis csak azért kell fizetni, amit valóban használtunk, ahelyett, hogy még a kihasználatlan felszerelés fenntartásáért is fizetnénk.

Szükség lesz még IT-részlegre a felhőszolgáltatások bevezetése után?

Igen, a vállalatoknak továbbra is szüksége lehet belső IT-szakemberre vagy szolgáltatóra. Ugyanakkor az elemzőképesség némely esetekben fontosabbá válhat, mint a technológiai szakértelem. Egy, a társaság szempontjainak megfelelően beállított és összehangoltan működő felhő alapú rendszer előnye, hogy működtetése elsősorban a külső szolgáltatóra hárul.

Hogyan találhatok jó felhőszolgáltatót?

Ahhoz, hogy biztosan a legjobb szolgáltatót válassza ki, tegyen fel kérdéseket, kérjen referenciát és mindenképpen ragaszkodjon az átvilágításhoz. Tájékoztatást kell kapnia a használt technológiáról és annak felépítéséről, a biztonsági és helyreállító mechanizmusokról és a szolgáltató rendelkezésre álló biztosítékairól. Tisztában kell lennie azzal, hogy milyen támogatást (supportot) kap a felhőszolgáltatást nyújtó szolgáltatótól és milyen garanciális feltételeket. Nem mellesleg a szerződést alaposan át kell tanulmányozni, különös tekintettel a szolgáltató felelősségére és az általa nyújtott szolgáltatásokra vonatkozóan.

Hogyan kezdjek neki a felhőszolgáltatás bevezetésének?

Első lépésként azt kell felmérni, hogy adataink és alkalmazásaink milyen felhőszolgáltatáshoz illeszthetőek. Egy megbízható tanácsadó segíthet abban, hogy felmérjük, melyik felhőkonstrukció felel meg leginkább igényeinknek és segít előkészíteni rendszere felhőbe költöztetését.

A felhőszolgáltatások népszerűsége egyre növekszik a pénzügyi adminisztráció területén is, és ezzel együtt bővül a szolgáltatók száma is. A felhőszolgáltatás bevezetése számos előnnyel jár, de ahhoz, hogy a lehető legnagyobb hatékonysággal ki tudja használni a lehetőségeket egy társaság, igényeit össze kell tudni hangolni a már rendelkezésre álló platformok és a felhő alapú szolgáltatások képességeivel. Fontos, hogy a biztonsági és helyreállítási lehetőségek, valamint az IT-források rendelkezésre állása együttesen biztosítsák, hogy „felhőbe költözés” valóban hatékony és költségtakarékos megoldás legyen.