A Belügyminisztérium önkormányzati államtitkára abban bízik, hogy a Helyi közszolgáltatás információs rendszer fejlesztése és bevezetése (IKIR) elnevezésű projekt jó együttműködést teremt a kormány és a települések között.
Pogácsás Tibor kedden Budapesten, a projekt konferenciáját megnyitó beszédében hangsúlyozta, hogy az elektronikus kormányzás fejlesztéséhez több feltételt kell teljesíteni. A kabinet sokat tesz azért, hogy kialakítsa az infrastruktúrát, a nagy sebességű internethálózatot mind az önkormányzati "végpontokon", mind a magánlakásokban. Ugyanakkor a biztonság is elengedhetetlen, ezt szolgálja az új személyazonosító okmány folyamatos kibocsátása, amely alapvetően formálja majd át a szolgáltatások igénybevételének lehetőségét a következő években – mondta az államtitkár.
A cél hogy még idén legalább ezer önkormányzat csatlakozzon a rendszerhez – kép: Forbes
A feltételrendszeren tehát dolgoznak, a kialakítása azonban nem megy egyik napról a másikra. Különösen az időigényes, hogy az összes állampolgár új okmányt kapjon. A 4 milliárd forinttal támogatott projekt célja olyan egységes, mindenhol használható webes felület létrehozása, amely egyszerűbbé teszi a kommunikációt a kabinet és a települések között – emelte ki.
Olyan rendszert akarnak kialakítani, amely segíti a BM-et a vezetésirányításban, ugyanakkor az önkormányzatoknak is hasznos. Szeretnék ésszerűen csökkenteni a kötelező adatszolgáltatások mennyiségét, és arra is törekednek, hogy megfelelő következtetéseket lehessen levonni az információkból. Az adatok ugyanis akkor hasznosíthatóak, ha azokat rendszerezték – mutatott rá. Pogácsás Tibor hangsúlyozta a versenyképesség fontosságát.
Az a cél, hogy a program végére legalább ezer önkormányzat csatlakozzon a rendszerhez, ugyanakkor jó volna, ha idővel az összes település élvezné a kezdeményezés hasznát – mondta az államtitkár. A konferencia sajtóanyagában azt írták, a 4 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós forrásban részesülő IKIR-projekttel alapvetően az önkormányzatok által ellátandó helyi közszolgáltatások helyi és állami szintű tervezését, valamint a helyi szintű operatív feladatellátás megszervezését kívánják támogatni.
Az IKIR-fejlesztés célja, hogy hozzájáruljon a helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizációjához olyan információs bázis kialakításával, amelyre építve megalapozottabbá válnak a helyi közszolgáltatások javítására irányuló döntések Az önkormányzatok regisztráció után hozzáférést kapnak az IKIR települési szinten is felhasználható elemzési felületeihez, ez segítséget jelenthet a méretezési, fejlesztési, költségvetési tervezési feladataik végrehajtásához. Ezenkívül a költségvetésük tervezéséhez is hiteles, egységes adatokat kapnak majd – írták.