Az elektronikus hírközlési és fogyasztóvédelmi törvénymódosító csomag célja az, hogy minél többen és minél biztonságosabban használják az internetet – hangsúlyozta Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára.
Fotó: pexels.com
A használat növelése érdekében 2017-től 18 százalékra csökken az internetszolgáltatás áfája, 2018 végére pedig minden magyarországi háztartás számára elérhető lesz a szupergyors hálózat; ehhez 50 ezer kilométernyi kábelfejlesztésre van szükség, amelynek ötöde új szakasz. A törvénymódosítás azt is szolgálja, hogy az érintettek együttműködésével, gyorsan és olcsón valósulhasson meg mindez.
Az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztóvédelmi szabályok átalakítása kapcsán azt emelte ki az államtitkár: 2010 óta évente átlagosan 38 százalékkal bővül a hazai e-kereskedelem forgalma, ugyanakkor – szemben az unió 43 százalékos átlagával – a magyarok 23 százaléka vásárol még csak ilyen módon.
Bányai Gábor, a Fidesz vezérszónoka szerint az e-kereskedelem új és jól szabályozott terület, de szükség van ezeknek a rendelkezéseknek a folyamatos karbantartására. A képviselő arra is utalt, hogy várhatóan folytatódik az ágazat robbanásszerű fejlődése. Bányai képviselőcsoportja támogatja a szabályt szegő vállalkozások "feketelistájának" bevezetését, hozzátéve, a hagyományos kereskedelemhez képest enyhe megoldás, hogy elsőre nem büntetik, csak figyelmeztetik az e-kereskedelemben kihágást elkövetőket.
A Jobbik vezérszónoka, Z. Kárpát Dániel szerint az előterjesztés számos eleme pozitív, előremutató, még ha eddig mostohán is bánt a kormányzat a fogyasztóvédelemmel.
A feketelista ötlete nem is új és nem is rossz – mondta, hozzátéve, reméli, hogy ennek bevezetése nagy hatással lesz a nemzetgazdaság egészére, szükségesnek nevezve ugyanakkor, hogy a listában szerepeljenek az egyes cégek kapcsolt, csatolt vállalkozásai is.
Józsa István szocialista képviselő – hangsúlyozva, hogy az e-kereskedelemben részt vevő cégek zöme tisztességes, de vannak "agyafúrt szélhámosok" – passzív helyett aktív fogyasztóvédelmet sürgetett, fontosnak nevezte, hogy az internetes kereskedelemmel kapcsolatban a világhálón is lehessen hiba- vagy panaszbejelentést tenni.
A vita lezárása után Kara Ákos megjegyezte, hogy most, a piac fejlődésének időszakában kell kialakítani a szabályozási kereteket.