Egy hatalmas teherhajó, amelyet két, közel 38 méter magas "szárnyvitorlával" szereltek fel, nekivágott első útjának, potenciálisan új sablont biztosítva a szélmotoros óceánjárók számára. A Cargill szállítmányozási vállalat által bérelt Pyxis Ocean útja Kínából Brazíliába vezet egy teszt keretében, ahol a szélturbinával megegyező anyagból készült, két merev "WindWings" vitorlát tesztelik. A BBC beszámolója szerint a hagyományos hajóhajtásra visszatérő tervezés akár 30 százalékkal is csökkentheti a hajó élettartamában keletkező kibocsátást.

k

Egy augusztus 21-i hivatalos bejelentés szerint a Pyxis Ocean WindWings-je szárnyanként 1,5 tonna üzemanyagot képes megtakarítani. Alternatív üzemanyagforrásokkal kombinálva ez a szám növekedhet. A becsült hat hét utazás során a rakományhajó vitorláit szigorúan figyelik majd, abban a reményben, hogy a technológiát mind a Cargill flottájában, mind pedig az általános szállítmányozási iparágban be lehet vezetni. Egy BBC-vel készült interjúban az egyik a projekttel együttműködő szakértő becslése szerint egy négyszárnyú hajó akár naponta akár 20 tonna CO2-t is megtakaríthatna.

"A szél egy szinte költségmentes üzemanyag, és a kibocsátás csökkentésének lehetősége, a hajó üzemeltetési költségeinek jelentős hatékonyságnövekedése mellett jelentős" - magyarázta John Cooper, a projekt együttműködő partnerének, a BAR Technologies vezérigazgatója.

Azon túlmenően, hogy nullakibocsátású hajtási forrás, a szélenergia nem kimerülő erőforrás és előre megjósolható. Az ilyen tényezők rendkívül ígéretesek lehetnek egy olyan iparágban, amely a világ CO2-kibocsátásának kb. 2-3 százalékáért felelős - ez évente mintegy 837 millió tonna CO2. Jelenleg kevesebb mint 100 rakományhajó használ valamilyen formában szélsegített technológiát, ez csak töredéke a világszerte működő 110 000 hajónak. A Pyxis Ocean teljesítményétől függően a hatalmas WindWings-ek hozzájárulhatnak a zöld technológia fokozásához utólagos felszereléssel, valamint az új építkezésekhez, amelyek már a megfelelő rendszerekkel vannak ellátva.

Másutt, hasonló szélalapú hajóprojektek már elindultak. Az idei év elején a svéd Oceanbird vállalat megkezdte egy 40 méter magas, 200 tonna súlyú vitorla készítését, amelyet egy 14 éves autószállítóra, a Wallenius Tirrannára fognak felszerelni. Az Offshore Energy kereskedelmi kiadvány szerint az Oceanbird egyik vitorlája akár 10 százalékkal is csökkentheti a kibocsátást, évente mintegy 675 000 liter dízel megtakarításával.

"A tengeri iparág jó úton jár a szén-dioxid-mentesítés felé - ez nem könnyű út, de izgalmas" - mondta Jan Bieleman, a Cargill óceáni szállítási üzletágának elnöke.