Az IFS, az ipari mesterséges intelligencia (Industrial AI) megoldások vezető szállítója közzétette globális kutatásának eredményeit, amely az iparágakban zajló, rohamos ütemű AI-alkalmazás növekedését vizsgálta.
A felmérés szerint, bár a vállalatok – különösen a gyártóiparban – már aktívan alkalmazzák a mesterséges intelligenciát, sokan nincsenek felkészülve annak teljes körű bevezetésére. Ez hozta létre az IFS által bevezetett fogalmat: az „AI-végrehajtási szakadékot” (AI Execution Gap).

1Illusztráció: iStock

Az „láthatatlan forradalom”: a fogyasztói AI-tól az ipari megoldásokig

Az IFS Invisible Revolution Study 2025 című kutatás több mint 1 700 ipari döntéshozót kérdezett meg világszerte.
A tanulmány egy „láthatatlan forradalmat” azonosított: ez a váltás a fogyasztói szinten használt produktivitásfókuszú AI-kísérletektől az üzleti folyamatokba beágyazott, operatív AI felé történik.

Ugyanakkor, ahogy minden forradalom, ez is kihívásokkal jár — az egyik legjelentősebb ezek közül épp az AI-végrehajtási szakadék.
Ez akkor alakul ki, amikor a vállalatok gyorsabban vezetik be az AI-megoldásokat, mint ahogy a munkatársaik képesek lennének megfelelő szaktudást szerezni – ez különösen igaz a gyártóiparra.

A beruházások nőnek, a szakértelem hiánya marad

A kutatás szerint a gyártóvállalatok 90%-a 2025-ben növelni tervezi AI-beruházásait, ami a szektor gyors ütemű fejlődését vetíti előre.
Ugyanakkor a szükséges készségek hiánya továbbra is az egyik legnagyobb akadály: a válaszadók 61%-a ezt nevezte meg fő problémaként, míg 58% szerint a világos AI-stratégia hiánya is jelentős gondot okoz.

„A mesterséges intelligencia a vállalati teljesítmény kulcstényezője. Itt az ideje, hogy áthidaljuk az ‘AI Execution Gap’-et – összehangolva az embereket, a folyamatokat és a termékeket, hogy kézzelfogható eredményeket hozzunk,”
– mondta Kriti Sharma, az IFS Nexus Black vezérigazgatója.

„A bevezetés üteme lenyűgöző, de a következő nagy áttörés a bizalom, a stratégia és a tehetség méretezésében rejlik. Az ipari AI hatalmas erő a fejlődéshez, és most történelmi lehetőség előtt állunk: akik gyorsan lépnek, azok vezetik majd a következő évtized iparát.”

Az AI már értéket teremt – de a felkészültség és a bizalom még hiányzik

A kutatás szerint az ipari AI bevezetése már kézzelfogható eredményeket hoz, ugyanakkor a legtöbb szervezet nincs felkészülve arra, hogy skálázható módon aknázza ki annak teljes potenciálját.

A gyártóvállalatok 58%-a elismeri, hogy még nem rendelkezik világos AI-stratégiával.

Mindeközben a többség már most profitnövekedést tapasztal:

  • a válaszadók 90%-a szerint az AI javította a jövedelmezőséget,
  • míg 67% azt állítja, hogy az AI akár 25%-kal magasabb megtérülést (ROI) biztosított a vártnál.
Hogyan maradhatnak versenyképesek a gyártóvállalatok?

A kulcs a képzés és az átképzés – az alkalmazottak támogatása abban, hogy sikeresen működjenek egy AI-központú környezetben. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy az ipari cégek hosszú távon is relevánsak maradjanak.
A gyártóipar jó úton halad: a vállalatok 60%-a arra számít, hogy egy éven belül AI-First szervezetté válik, vagyis működésének középpontjába helyezi a mesterséges intelligenciát.

Új szint: az AI a napi működésbe épül

Bár egyre nagyobb a bizalom az AI termelékenységet és növekedést fokozó képességében, a vállalatok most a mesterséges intelligencia irányítására és vezetésére helyezik a hangsúlyt.
A kutatás szerint a gyártócégek 75%-a úgy véli, hogy közvetlenül is részt kellene venniük az AI-szabályozásban, míg 51% tervezi, hogy 12 hónapon belül kinevez egy AI-vezetőt (Head of AI). Ez egyértelmű jele annak, hogy a szektor szervezeti szinten is felkészül az AI által vezérelt átalakulásra.

Ketyeg az óra

Az IFS kutatása egy új korszak kezdetét jelzi: az ipari mesterséges intelligencia többé nem csak innovációs laborokban működik, hanem a gyártás és az üzemeltetés élvonalába került.
A következő 12 hónap döntő fontosságú lesz — azok a gyártóvállalatok, amelyek most zárják be az “AI-végrehajtási szakadékot”, határozzák meg az ipari vezetés jövőjét.

„Egy mélyreható és alulértékelt átalakulás tanúi vagyunk a globális üzleti életben. Az ipari AI már itt van, és újraformálja, hogyan működnek, versenyeznek és fejlődnek az iparágak világszerte. Most van itt az idő” – fogalmazott Kriti Sharma, az IFS Nexus Black vezérigazgatója.

Az IFS és az IFS Nexus Black

Az IFS Nexus Black ipari szintű AI-megoldásokat fejleszt, amelyek célja, hogy minimalizálják a kockázatot, maximalizálják a megtérülést, és heteken belül kézzelfogható eredményeket hozzanak – nem évek alatt.

Az IFS a világ vezető ipari AI és vállalati szoftver szolgáltatója olyan vállalatok számára, amelyek gyártanak, komplex eszközöket üzemeltetnek, vagy szolgáltatásokat nyújtanak – mindezt a fenntarthatóság és hatékonyság jegyében.

Az IFS Cloud egy teljesen moduláris, AI-alapú platform, amely lefedi a vállalatirányítás (ERP), vagyonkezelés (EAM), ellátási lánc menedzsment (SCM) és terepi szolgáltatásmenedzsment (FSM) területeit. A rendszer mesterséges intelligenciát, gépi tanulást, valós idejű adatokat és analitikát használ, hogy az ügyfelek megalapozott döntéseket hozhassanak, és kiemelkedő teljesítményt nyújtsanak a működés minden pontján.

Az IFS-t 1983-ban alapította öt egyetemi barát, akik első ügyfelük telephelye mellett sátorban dolgoztak, hogy éjjel-nappal elérhetők legyenek – ez a szemlélet ma is jellemzi a céget.
Azóta az IFS több mint 7 000 munkatársat foglalkoztat 80 országban, és világszerte ismert a rugalmasságáról, ügyfélközpontúságáról és megbízhatóságáról.
Ma az iparág legajánlottabb szolgáltatója.